شش گام جهت شناسايي موارد مهم برای موفقيت
نوشته شده توسط : ابراهیم و حسین عبدی

شش گام جهت شناسايي موارد مهم برای موفقيت

 

شش گام جهت شناسايي موارد مهم برای موفقيت

عوامل بحرانی موفقيت  ( CSF=Critical Success Factors )

عوامل بحرانی موفقيت (Critical Success Factors) که به اختصار CSF خواهيم ناميد، ابزاری ضروری برای شناسايي مجموعه فعاليت‌هايي است که بايد انجام شود تا بتوانيد به اهداف و ماموريت‌های کسب‌وکار يا پروژه خود دستيابی پيدا کنيد.
با تعريف CSF‌های خود، می‌توانيد نقطه مرجع مشترکی برای هدايت و ‌اندازه‌گيری ميزان موفقيت خود خلق کنيد.
 
به عنوان يک نقطه مرجع CSFها می‌توانند به هر فرد در يک گروه کمک کنند تا بداند چه چيزی واقعا برای موفقيت گروه اهميت دارد و علاوه بر اينکه تاکيدی بر انجام درست کار فردی آنها دارد، باعث می‌شود تا با نگاه به اهداف کلی سازمان گام بردارند.
 CSFها، تعداد محدودی از عوامل کليدی هستند که کسب نتيجه در آنها عملکرد رقابتی سازمان را تضمين می‌کند و اگر نتايج به دست آمده در آنها رضايت‌بخش نباشد، تلاش سازمان نيز در دوره زمانی مورد نظر راضی‌کننده نخواهد بود.
تاکيد مهم اين است که اين عوامل کليدی بايد به طور دقيق و مرتب تحت نظارت مديران باشد. CSF‌ها به طور کاملا مستقيم به اهداف استراتژيک و ماموريت‌های سازمان وابستگی دارد.
 اهداف استراتژيک و ماموريت‌های سازمان، بر اهداف و آنچه بايد به دست آيد تمرکز دارد؛ در حالي که CSF‌ها به مهم‌ترين عوامل موثر بر اين موضوعات که چه چيزی و چگونه بايد به دست آيد متمرکز است.

 استفاده از ابزار
 برای درک بهتر از يک مثال استفاده می‌کنيم. يک فروشگاه محصولات تازه کشاورزی با شرح ماموريت زير را در نظر بگيريد:«تبديل شدن به فروشگاه رتبه اول در خيابان اصلی با فروش محصولات با بالاترين کيفيت، تامين 75درصد از محصولات از توليدات 24 ساعت قبل،  تحت پوشش قرار دادن 75 درصد منطقه و به دست آوردن رضايت
 98 درصدی مشتريان.»

 اهداف استراتژيک اين فروشگاه، اين موارد است:
  به دست آوردن 25درصد سهم مشتری محلی
  تامين 75 درصداز محصولات،از توليدات 24 ساعت قبل
  رضايت 98 درصدی مشتری 
  افزايش تنوع محصولات برای جذب مشتريان بيشتر
  داشتن فضای کافی برای قرارگيری طيف متنوعی از محصول
 برای شناسايي CSF‌ها، بايد چشم‌انداز و اهداف استراتژيک را به طور دقيق مورد بررسی قرار دهيم و ببينيم چه گزينه‌هايي کانديد برای CSF بودن هستند.

 در واقع شناسايي CSF‌ها، يک فرآيند تکرار شونده است، چشم‌انداز، اهداف استراتژيک و CSF‌های شما ذاتا به هم گره خورده‌اند و بهبود در هر کدام موجب توسعه ديگری خواهد شد. برای شناسايي CSF‌هاي خود اين گام‌ها را برداريد:
 
گام اول- برای کسب‌وکار يا پروژه خود چشم‌انداز و اهداف استراتژيک تعريف کنيد.(در نوشتارهای آتی ابزار اين کار در همين ستون معرفی خواهد شد)
 
گام دوم- برای هر هدف استراتژيک از خود بپرسيد: «چه عواملی از مجموعه فعاليت‌های تعريف شده برای رسيدن به اين هدف حياتی است؟» پاسخ به اين سوال را به عنوان کانديد CSF قرار دهيد.  برای بهتر پاسخ دادن به اين پرسش و استخراج CSF خود، می‌توانيد در اين چهار حوزه تمرکز بيشتری داشته باشيد: عوامل صنعتی؛ اين عوامل از ويژگی‌های خاص يک صنعت منتج می‌شوند و شامل عواملی است که سازمان برای رقابتی ماندن بايد انجام دهد.
 عوامل محيطی؛ اين عوامل تاثيرات کلانی را که محيط از عملکرد يک سازمان خواهد داشت، شامل می‌شود. مواردی چون تاثير بر بازار، اقتصاد، رقبا و پيشرفت‌های تکنولوژيک در اين مجموعه گنجانده می‌شود.
 عوامل استراتژيک؛ اين عوامل ناشی از استراتژی رقابتی خاصی است که يک سازمان برای خود انتخاب می‌کند.
 عوامل اقتضايی؛ اين عوامل ناشی از شرايط داخلی سازمان است. موانع خاص، چالش‌ها و... اين دسته از CSF‌ها را تعيين می‌کند.
 
گام سوم- ليست CSF‌های کانديد شده را برای استخراج عناصر حياتی و بحرانی موفقيت،ارزيابی کنيد. خروجی اين ارزيابی CSF‌ها خواهند بود. نکته جالب اينکه ممکن است به موازات استخراج CSF‌ها، اهداف استراتژيک خود را اصلاح يا به اهداف استراتژيک جديدی برسيد. بنابراين ممکن است لازم باشد که اين مرحله تکرار شود.
 
گام چهارم- روش‌های‌اندازه گيری و پايش CSF‌ها را تعريف کنيد.

 گام پنجم- CSF‌ها را با ديگر عناصر کسب‌وکار يا استراتژی خود ارتباط دهيد.

 گام ششم- به طور مستمر CSF‌های خود را پايش و ارزيابی کنيد و از روند بهبودی آنها، اطمينان حاصل کنيد.




:: برچسب‌ها: استفاده از ابزار , برای کسب‌وکار يا پروژه خود چشم‌انداز و اهداف استراتژيک تعريف کنيد , برای هر هدف استراتژيک از خود بپرسيد: «چه عواملی از مجموعه فعاليت‌های تعريف شده برای رسيدن به اين هدف حياتی است؟» , ليست CSF‌های کانديد شده را برای استخراج عناصر حياتی و بحرانی موفقيت،ارزيابی کنيد , روش‌های‌اندازه گيری و پايش CSF‌ها را تعريف کنيد , CSF‌ها را با ديگر عناصر کسب‌وکار يا استراتژی خود ارتباط دهيد , به طور مستمر CSF‌های خود را پايش و ارزيابی کنيد و از روند بهبودی آنها، اطمينان حاصل کنيد , ,
:: بازدید از این مطلب : 886
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 1 فروردين 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: